نگین غرب ایران مهیای نوروز؛ عروس زاگرس گردشگران را فرامیخواند
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۸۶۴۲۷
استان ایلام که زیباییهایش باعث شده «عروس زاگرس» نام بگیرد، با داشتن آثار تاریخی و طبیعی متعدد یکی از مقصدهای اصلی گردشگران و مسافران نوروزی در کشور است.
خبرگزاری مهر-گروه استانها: بدون شک استان ایلام با داشتن جاذبههای مهم ازجمله آثار تاریخی، طبیعی، اماکن مذهبی، تنوع فرهنگهای بومی و محلی و... یکی از مهمترین مقصدهای سفر گردشگران و مسافران نوروزی است؛ این استان سرسبز به عروس زاگرس در کشور شهرت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایلام با ۲۰ هزار کیلومترمربع مساحت اگرچه جزو کوچکترین استانهای کشور محسوب میشود اما دارای تنوع جالبتوجهی است، تا حدی که میتوان بهراحتی چهارفصل را در آن حس کرد. فاصله کوهستانهای برفپوش تا دشتهای گرم و بلوطهای کهنسال تا نخلهای سر برافراشته تنها چند کیلومتر است.
طبیعت شاخص گردشگری ایلام
علاوه بر این تفرجگاههای جنگلی نیز با توجه به انبوه درختان بلوط در ایلام جذابیت خاصی به این سرزمین بخشیده است که میتوان به مهمترین آنها شامل پارک جنگلی چغاسبز، گردشگاه خوران ایوان، ششدار، تنگ دالاهو و کلم و بدره اشاره کرد.
موقعیت کوهستانی، تنوع آبوهوا، بالا بودن مقدار نزولات جوی و دیگر خصوصیات طبیعی باعث شده که استان ایلام از جنگل طبیعی پوشیده باشد، هرچند بهمرورزمان از تراکم و وسعت اراضی جنگلی استان کاسته شده اما در حال حاضر باقیمانده جنگلهای استان هم نسبت به برخی از استانهای کشور قابلتوجه است و چشماندازهای زیبایی از طبیعت استان را به نمایش میگذارد.
وجود غارهای مختلفی چون غار خفاش، زینگان، ملک و کبوتر دان از دیگر جاذبههای این استان است که در گرمای تابستان فضای دلنشین و خنکی را برای گردشگران فراهم میکند.
غار زینه گان، شاخصترین اثر طبیعی استان ایلام
غار طبیعی زینه گان اثر طبیعی شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالحآباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران وجود دارد که همهساله میهمانان زیادی را به آنجا میکشاند.
غار زینه گان که شگفتانگیزترین غار طبیعی استان ایلام محسوب میشود بیش از یک کیلومتر درازا دارد، دارای آب فراوان، دهلیزهای آبگیر، قندیلهای متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است و هوای داخل غار بسیار سرد و مطبوع است.
درحالیکه منطقه صالحآباد در تابستان بیش از ۴۰ درجه گرما دارد، اختلاف هوای بیرون غار با درون آن تقریباً ۵۰ درجه است و به همین دلیل آن را «غار بهشت» نیز مینامند.
سرخسها، جلبکها، گلها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگها، پیچوخم داخل غار، لبهای به هم دوخته قسمتهایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتیهای طبیعت است. این غار در پنج کیلومتری جنوب خاوری شهر صالحآباد و در فاصله ۵۲ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.
یکی از مهمترین مشکلات این غار نحوه دسترسی به این غار است که باید برای گردشگران آسان شود.
شهر تاریخی سیمره؛ بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور
شهر تاریخی سیمره در حاشیه شهرستان دره شهر بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور محسوب میشود و نمادی بارز از تمدن ایلام است، این بنای باستانی که بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام است بیش از ۱۲۰ هکتار مساحت دارد و جزو اولین آثار ملی استان و کشور محسوب میشود.
شهر تاریخی سیمره سال ۱۳۱۰ به شماره شش در فهرست آثار ملی کشور ثبتشده و در سال ۳۳۴ هجری قمری بر اثر یک زلزله تخریبشده است ولی بهمرورزمان و کاوشهای باستانشناسی بسیاری از زوایای پنهان این اثر ارزشمند بیرون کشیده شده است.
شهر تاریخی سیمره یکی از بینظیرترین و منحصربهفردترین مجموعه آثار تاریخی موجود در کشور است که تنها بافت شهر تاریخی موجود در شهرستان نیشابور تا حدودی به بافت شهر باستانی شهرستان دره شهر نزدیک است.
تنگه رازیانه؛ خارقالعادهترین اثر طبیعی ایلام
تنگه رازیانه اثر طبیعی شهرستان بدره است که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه قرارگرفته و دقیقاً از کنار جاده ایلام - دره شهر امتدادیافته و محلی برای تفرج گردشگران نیز هست اما این اثر طی سالهای گذشته در فهرست آثار طبیعی ملی کشور نیز ثبتشده است.
این اثر طبیعی چه به لحاظ طبیعی و گردشگری و چه به لحاظ علم زمینشناسی در کشور بینظیر است و این شکاف ۱۰ تا ۳۰ متر عمق دارد و طول آن نیز با مارپیچهایش هزار و ۲۰۰ متر است که در نوع خود زیباست.
تنگه رازیانه که ظاهراً به دلیل رویش رازیانههای وحشی در نزدیکی آن به این نام معروف شده، در ۵۰کیلومتری جاده ایلام- بدره قرار دارد، جایی در نزدیکی روستای کوهستانی چنارباشی که تا شهر ایلام حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.
طبیعت منطقه تنگه رازیانه آنقدر غنی و دیدنی است که سال گذشته ۷۵ هکتار از اراضی این تنگه بهعنوان اثری طبیعی- ملی معرفی و به فهرست میراث طبیعی کشور اضافه شد. بعدازآن بود که تنگه رازیانه، موردتوجه زمین شناسان و پژوهشگران هیدرولوژی و محیطزیست قرار گرفت تا شاید در آیندهای نزدیک به زیستگاهی امن و پربار برای حیاتوحش غرب کشور تبدیل شود.
تنها غار خفاش کشور در ایلام
غار خفاش واقع در شهرستان دهلران تنها غار خفاش کشور است که متأسفانه در کشور ناشناخته مانده است. این غار به طول ۱۵۵ متر، عرض ۳۰ متر و ارتفاع آن از سقف با کف ۵۰ متر است.
دهلیزهای وسیعی در غار خفاش وجود دارد که عمق بعضی از قسمتهای آن به ۴۰۰ مترمی رسد و این غار به علت زندگی ۲۰ هزار خفاشها در داخل آن به غار خفاش معروف شده است دهلیزهای وسیعی در این غار وجود دارد که عمق بعضی از قسمتهای آن به ۴۰۰ مترمی رسد و این غار به علت زندگی خفاشها در داخل آن (حدود ۲۰ هزار خفاش)، به غار خفاش معروف شده است.
خفاشهای آن از نوع دمدار و بزرگ هستند. غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی است که بعدها به زیستگاه خفاشها تبدیل شده است.
موضوع موردتوجه این غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در کف غار است که طی هزاران سال پدید آمده است و کشاورزان از آن برای تقویت زمینهای زراعی استفاده میکنند. غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبتشده و موردحفاظت و مراقبت است.
قلعه والی؛ محلی برای نمایش فرهنگ ایلامی
یکی از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی استان ایلام قلعه والی است چراکه این اثر مهم چند سالی به موزه مردمشناسی نیز تبدیلشده است.
قلعه والی یکی از بناهای دوره قاجاریه در استان ایلام است که توسط غلامرضا خان والی در سال ۱۳۲۶ قمری روی تپهای به نام چغا میرگ ساخته شده است.
این بنا دارای قسمتهای متعدد چون حرمسرا، قسمت شاهنشین، اتاق آیینه و زندان در زیرزمین است و مساحت کل قلعه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع است.
هرساله در ایام نوروز جشنهای مختلفی در این قلعه برای نمایش فرهنگ بومی و محلی استان ایلام برگزار میشود و موزه مردمشناسی و موزه باستانشناسی در شهرستان ایلام و دره شهر ازجمله جاذبههای مهم استان در ایام نوروز است که بهطورقطع نقش مهمی در جذب گردشگر دارند.
ایلام مهیای نوروز ۹۷ است
عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان تاریخی و کهن ایلام با ظرفیتهای متنوع گردشگری برای نوروز ۹۷ مهیا است.
وی تصریح کرد: استان ایلام با داشتن جاذبههای تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی از قابلیتهای بالایی در بخش گردشگری برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه استان ایلام دارای ۱۰ شهرستان و ۲۶ بخش و ۴۹ دهستان است، افزود: یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در ایلام وجود دارد که آماده استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی است.
شاهکارهای طبیعی ایلام
شنبه زاده با بیان اینکه استان ایلام به دلیل جاذبههای متنوع طبیعی در کشور به عروس زاگرس شهرت یافته است، گفت: تنگه بهرام چوبین، غار طبیعی زینه گان، تنگه رازیانه، غار خفاش شهرستان دهلران، روستای کلم و...از مهمترین آثار طبیعی استان برای ایام نوروز است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام افزود: تنگهها و شیارهای فرسایشی از منابع عمده حوزه ژئوتوریسم در استان ایلام محسوب میشوند.
وی اضافه کرد: دره ییلاقی هفتاو میشخاص، علاوه بر سرسبزی، با داشتن چشماندازهای بدیع، آبوهوای مطبوع و خنک، باغات و درختان میوه، چشمههای خروشان و جنگلهای بلوط، مجموعهای بسیار زیبا از صدها بهشت کوچک و دیدنی است که باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه شده است.
آثار تاریخی شاخص ایلام
شنبه زاده با اشاره به اینکه شهر تاریخی از شاخصترین آثار تاریخی استان ایلام است، گفت: این اثر در شهرستان دره شهر واقعشده و دارای ۱۴۰۰ سال قدمت، متعلق به دوران ساسانی است.
وی گفت: در این شهر تاریخی، برجهای نگهبانی، خیابان، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب وجود داشته است.
وی با اشاره به اینکه طاق شیرین و فرهاد در فاصله ۷ کیلومتری روستای چهل زرعی از توابع بخش زرنه شهرستان ایوان از دیگر آثار مهم تاریخی استان ایلام است، گفت: اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شکل تشکیل میدهد که به دلیل وجود یک اتاقک نیمه زیرزمینی در آن، به نام طاق خوانده میشود.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۸۶۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویژگیهای ژئوپلیتیکی کشورهای شیخنشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
به گزارش خبرآنلاین «ژئوپلیتیک خلیج فارس» عنوان اولین نشست انتشارات روزنامه اطلاعات است که به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ساختمان موسسه اطلاعات، با سخنرانی دکتر مسجدجامعی و دکتر محمدجواد ظریف برگزار شد. متنی که ملاحظه میفرمایید خلاصه سخنان دکتر مسجدجامعی در این نشست است.
مسجد جامعی در این نشست گفت:
نکته نخست درباره ویژگیهای مطالعات ژئوپلیتیکی است که متفاوت است با نوع پژوهشهای سیاسی و اجتماعی و بینالمللی. با اختصار کامل، هنگامی که یک موضوع با توجه به کلّیت آن و با توجه به تمامی عواملی که در شکل دادن آن موثر بوده و هست، بررسی شود و به هر یک سهمی متناسب با نقشی که داشتهاند داده شود، چنین مطالعهای ژئوپلیتیکی است. با توجه به این نکات میتوان منطق رفتاری و کیفیت سیاستگزاریهای مثلاً کشور مورد بحث را، بازشناخت. اعم از سیاست داخلی و یا سیاست خارجی که البته این دو عموماً با یکدیگر مرتبط هستند. با چنین دیدگاهی به بررسی ژئوپلیتیکی کشورهای یادشده، پرداخته میشود.
با توجه به گستردگی موضوع و کمی وقت، نکاتی را به عنوان مقدمه عرض میکنم.
۱- این شش کشور و علیرغم اختلافهایشان یک مجموعه هستند. هم خود چنین خصوصیتی دارند و هم دیگران کم و بیش بدانها چنین مینگرند، یعنی آنها را یک مجموعه میبینند و این نکته مهمی است، چراکه تنظیم سیاست دیگران، عمیقاً تحت تأثیر نگاه آنها است و نه چندان واقعیتها.
عموم این کشورها با یکدیگر اختلافات پیچیده سرزمینی دارند و در موارد متعددی سیاستهای یکدیگر را نمیپسندند؛ امّا ساختارهای اجتماعی و تاریخی آنان، اخلاق و روحیات و فرهنگ آنان، سابقه حضور و نفوذ انگلستان و نه هیچ قدرت استعماری دیگر، حضور نیرومند امریکا در حال حاضر، ثروت نفتی و تجربه کم و بیش مشترکشان با تاریخ جدید، چنین همگراییای را موجب شده است.
علیرغم تحریم شدید و همه جانبه قطر از جانب عربستان و امارات و بحرین، امّا عملاً این تجربه ناموفق بود. منافع و مصالح مشترک آنها از اختلاف سلیقهشان در زمینههای مختلف، به مراتب بیشتر بوده و هست، و لذا تحریم موفق نبود و نمیتوانست باشد. این عدم توفیق به دلیل پیوستگی و ارتباطهای درونی آنها است که سیاست و اراده سیاسی را بدان راهی نیست و یا لااقل راه چندانی نیست.
درست به همین علت است که تلاش عراق و یمن در مقاطعی از عمر تشکیل شورای همکاری خلیج فارس جهت پیوستن بدانها موفق نبود و نمیتوانست باشد. چنانکه گفتیم این کشورها و علیرغم تنوعشان، یک مجموعه هستند. و لذا ذاتاً متفاوت هستند با مواردی که نزدیکی و یا اتحاد کشورها براساس تصمیمی سیاسی است که اعراب را در این مورد سابقهای طولانی است. از وحدت سوریه و مصر در ۱۹۵۸گرفته تا وحدت عراق و اردن و سودان و مصر تا تلاشهای فراوان دیگری که برای نیم قرن ادامه یافت.
۲- ثروتی کلان و در مدتی کوتاه، که همان پترودلار باشد، به عموم این کشورها تزریق شد. اینان به برکت همان ساختار نیرومند قبیلهای و اخلاق و فرهنگ خاص آن و نیز عوامل متعدد دیگر، توانستند دوران گذار از فقر به ثروت را، به خوبی طی کنند. این دوران انتقال، دوران خطرناک و پرچالشی است و سقوط نظامهای حاکم متعددی را موجب شده است. از لیبی قذافی گرفته تا عراق بعثیها. حتی میتوان گفت این دوران به تحکیم بیشتر نظامهای حاکم منجر شده است که البته آن را دلائل فراوانی است. یکی از مهمترینها، هماهنگی و کیفیت تعامل سیاستهای حاکمیتی با ساختار قبیلهای موجود بود. آنها به جنگ؛ این ساختارها نرفتند و شعارهای چپگرایانه ندادند و صاحبانش را به عقبمانده و بدوی و مرتجع بودن، متّهم نساختند. آنها را پذیرفتند و با آنان به معنای واقعی تعامل کردند؛ اگرچه داستان در مورد عربستان تا حدودی متفاوت است.
۳- هیچ تغییر رادیکالی که منجر به تغییر حاکمیت شود، نمیتواند به تنهایی در تک تک این کشورها اتفاق افتد. گویی در اینجا قانون «همه یا هیچ» صادق است. تا آیندهای غیر قابل پیشبینی این نکته صحیح است. مجموعه بودن آنها و وابستگیهای متقابلشان، مهمترین عامل بازدارنده است. این وابستگی در حال حاضر به وابستگیهای رژیم حاکم مربوط میشود و نیز سیاستهای حاکمیتی. از اقتصادی و تجاری گرفته تا سیاسی و بینالمللی و منطقهای و امنیتی.
در ماههای نخست و بلکه سالهای نخست انقلابهای عربی و بهار عربی، بحرین به شدت متشنج شد. در همان ماههای نخستین گزارشهای متعدّد و نسبتاً مفصلی برای وزیر محترم خارجه وقت، جناب آقای دکتر صالحی و البته بزرگان دیگر، نوشتم و اینکه اسقاط نظام در بحرین به دلائلی که به تفصیل بیان شده بود، ممکن نیست. چنانکه گفته شد این سخن در مورد عموم آنها و تا آیندهای دور صحیح است. آنها به معنای دقیق کلمه پیوستگی سرنوشتی داشته و دارند. ممکن است این سخن را برخی نپذیرند، امّا در مجموع وضعیت موجود به مراتب بیشتر به نفع و مصلحت ما است تا جانشینان احتمالی دیگر. که البته این بحث مفصلی میطلبد.
و بالاخره اینکه اعتقادات دینی و فقه موجود در عموم این کشورها عمیقاً حنبلی مسلک و اهل حدیثی گرایش است، اگرچه بسیاری از آنان حنبلی نیستند. براساس این اعتقادات و این فقه هرگونه اعتراض عملی علیه حاکم حتی اگر فاسق و ظالم باشد، نامشروع است.
۴- ساختار اجتماعی، نوع تجربه آنان با تاریخ جدید، واقعیتهای دینی و فرهنگی، کمی جمعیت، به جز عربستان، عدم وجود ساختارهای تاریخی و یا ساختارهای مدرن و جدیدی که بتواند خواستههای مردمی را جهت دهد و متمرکز سازد و البته عوامل دیگر، موجب شده که تحولات و در زمینههای مختلف، از بالا به پایین آید و نه آنکه از پایین به بالا رود. در عموم کشورها و حتی در کشورهای جهان سوم، این مطالبات مردمی است که حاکمیت را مجبور به تغییر و تحول میکند و در اینجا داستان متفاوت است. البته این هست که حاکمیت عموماً به زودی و بعضاً به خوبی این مطالبات را تشخیص میدهد و اقدام میکند. نمونه خوب آن تحولات فراوانی است که در طی سالهای اخیر در عربستان رخ داده و میدهد؛ در جهت هماهنگ شدن سیاستهایش با مطالبات نهفته مردمی.
۵- اینان بخشی از جهان عرب هستند و خواهند بود. کشوری چون کویت پس از اشغالش توسط عراق و به دلیل اینکه بخش مهمی از رژیمهای عربی و اکثریت اعراب در کنار صدام ایستادند، کوشید سیاستی انقباضی اتخاذ کند تا آنجا که بعضاً میگفتند ما کویتی هستیم و نه عرب. امّا این جریان نتوانست و نمیتوانست ادامه یابد. این سخن در مورد سلطنتنشین عمان هم صحیح بود. پس از امضای کمپ دیوید توسط سادات و بگین همه کشورهای عربی با مصر قطع رابطه کردند به جز عمان، این موضع به انزوای این کشور انجامید و آنان نیز سیاستی انقباضی در پیش گرفتند، امّا این سیاست چندان ادامه نیافت.
خصوصاً که در حال حاضر کم و بیش به گرانیگاه اعراب تبدیل شدهاند. این گرانیگاه در زمان ناصر مطلقاً در قاهره بود و در زمان مبارک به گونهای نسبی چنین بود. امّا پس از بهار عربی و تحولات در مصر و در خلأ کسانی چون صدام و قذافی و حافظ اسد و حتی سودان عمر البشیر، این مرکزیت به این مجموعه منتقل شده است.
نکته این است که این مرکزیت، صرفاً سیاسی نیست؛ در حال حاضر فرهنگی و فکری و ادبی و رسانهای و دینی هم هست. اینان هم از آنچه در مجموعه عربی اتفاق میافتد متأثرند و هم در آن موثرند. در حال حاضر میزان تاثیرگذاریشان بیش از گذشته است و احتمالاً این جریان ادامه یابد، به ویژه در مورد مسائل مربوط به اندیشه و مدلهای توسعهای و نیز اینکه این اندیشه و مدل چگونه میباید با هویت و دین و سنتها و آداب و رسوم موجود، کنار آید.
۶- واقعیت این است که درک آنان از جهان و منطقه و خودشان در دههها و بلکه سالهای اخیر به شدت تحوّل یافته است و این تحولات به احتمال فراوان به مراتب بیش از سایر همسایگان ما است. اینکه چرا و چگونه چنین شده و ویژگیهای فکری کنونی آنها چیست، بحث مستقلی است. در اینجا هدف تذکر بدین نکته بود و اینکه اینان دیگر همچون گذشته نیستند و متناسب با آن، تصور و تلقی ما از آنان میباید به روز شود. طبقه تحصیلکرده آنها را در این میان، نقش بزرگی است. مضافاً که همین درک تحول یافته و متفاوت شده است که برنامهها و سیاستهای آنان را شکل میدهد و به پیش میبرد.
۷- و به عنوان آخرین نکته، آنان را نسبت به ایران درک نسبتاً مشترکی است، اگرچه ممکن است به دلائلی سیاستشان در قبال ما تفاوتهایی داشته باشد، که دارد. این تفاوت به دلیل تفاوت درک نیست، به دلیل ضرورتها و منافع و مصالح و احتمالاً مأموریتهایی است که بدانها محوّل شده است. از این گذشته آنان با مجاملات و تعارفات دیپلماتیک به خوبی آشنا هستند و پیوسته از آن استفاده میکنند.
این درک را سه لایه مختلف است. لایه اول به تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران بازمیگردد. از ایران قبل از اسلام گرفته تا ایران بعد از اسلام. لایه دوم به ایران به عنوان یک واحد سیاسی و کشور همسایه بازمیگردد، که البته این لایه عمیقاً متأثر است از لایه نخست. از این دیدگاه ایران بیش از آنکه یک کشور باشد، یک امپراطوری است و در صدد نیل بدان است. لایه سوم به نظام و حاکمیت موجود بازمیگردد که عناصر مختلفی را در درون خود دارد. این بحثی طولانی است که به دلیل ضیق وقت از آن درمیگذریم.
>>>متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
ژئوپلیتیک خلیج فارس؛ شیخنشینها و عربستان311311
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904244